Brugernavn kodeord OK Glemt kodeord

Retail Trends

Trends er karakteriseret ved at være omskiftelige. Retail trends er således ingen undtagelse. Egentlig er det ret enkelt. Jo bedre vi kender kunderne, des bedre kan vi tilbyde dem de rigtige produkter. Hvis vi oven i købet kan lære vores fremtidige kunder at kende, er vi godt i gang med at sikre vores forretning fremover. Det vanskelige er at forudsige fremtiden og at udvælge de vigtigste trends.

Hos Retail Institute Scandinavia identificerer vi de vigtigste retail trends til fremtidssikring af butikkernes forretningsgrundlag.


Hvordan identificeres retail trends?

Vi indsamler og kategoriserer trends fra udlandet som vi bruger som baggrundsviden kombineret med stor indsigt i dansk detailhandel og bruger best practise cases fra udlandet til validering.

For at kunne vurdere, hvor stor betydning en bestemt trend vil få, er det vigtigt at se på omstændighederne. Økonomiske forhold (som fx en finanskrise), lovgivning (som fx afgifter og planlove), teknologisk innovation (som fx en smartphone), den offentlige debat (om fx miljø) og æstetiske strømninger (fra fx musik og film) er alt sammen noget, der påvirker, hvad forbrugerne er optagede af, hvad de vil have, og hvad detailhandlen kan tilbyde dem.

Hos Retail Institute Scandinavia specialiserer vi os i at sætte trends ind i en sammenhæng, hvor de er relevante for detailbranchen og dens leverandører. Vi overvåger hver dag udviklingen inden for detailhandlen og producerer løbende vores egne analyser, der fortæller os, hvordan forbrugerne og detailhandlen agerer.

Den viden bruger vi til at vurdere om de utallige trends, vi spotter, er relevante for den skandinaviske detailhandelsvirkelighed. For os er trends derfor ikke lig med løsrevne stiludtryk eller vilde ideer. Trends er strømninger, der har potentialet til at blive mainstream, og som derfor er værd at være forberedt og satse på. Retail trends er med andre ord nøje udvalgt ud fra de generelle trends, der florerer i samfundet. Vores trendeksperter fungerer både som konsulenter, foredragsholdere og skribenter.


Retail insight #1: Shopping fra et kønsperspektiv

Der er forskel i måden, hvorpå mænd og kvinder shopper. Disse forskelle kan du med fordel arbejde målrettet ud fra i både strategi og praksis. Hvorfor henvende sig målrettet til kønnene? Fordi en af de gennemgående retail trends er, at forbrugerne ønsker en personaliseret købsproces, hvor service helst skal være målrettet til det enkelte individ. Vores forbrugerstudie viser, at kønssegmentering kan være en måde at gøre det på. Vidste du for eksempel, at mænd, når de endelig er i butikken, shopper for flere penge end kvinder? Og at kvinder i større omfang udforsker produkter end de foretager reelle køb? Det og meget mere, kan du blive klogere på med vores forbrugerstudie ”Når mænd og kvinder shopper – forbrug fra et kønsperspektiv”. Strækker din nysgerrighed omkring retail trends sig længere end det, har du ligeledes mulighed for at booke et foredrag om mænd og kvinders shoppingvaner.


Retail insight #2: Generation Y

Der findes over 1,2 mio generation Y’ere (født mellem 1980-1998) og hvis du vil i kontakt med denne købestærke gruppe gør du klogt i at kende dem og de trends de følger. Uanset branche, er Generation Y helt central at henvende sig til. Hvorfor? Fordi Generation Y lige nu udgør en vital del af markedet, og samtidig, i følgeskab med Generation Z, er fremtidens forbruger. Det er en generation af trendsættere, der ved hvad de vil have og derfor har store krav til detailhandlen. Krav, som kun en lille del af detailhandlen på nuværende tidspunkt imødekommer. Netop derfor, er det vigtigt at identificere hvilke retail trends, der er karakteristiske for denne målgruppe. Derved sikrer du, at du målretter din kommunikation korrekt og får det bedste udgangspunkt for optimal strategiudvikling.

Læs mere om Generation Y


Retail insight #3: Global Retail trends & innovation

Vil du have det ultimative overblik over tidens største retail trends, bør du rette blikket mod udlandet – og det kan vi hjælpe dig med. Gennem vores medlemskab af det internationale netværk Ebeltoft Group, har vi indgående viden om globale retail trends. Denne viden omdanner vi til både strategi og praksis i form af foredrag, publikationer og skræddersyede konsulentopgaver.

Internationale retail trends har særligt relevans for det danske marked. Det skyldes, at udenlandske markeder som USA, UK m.fl. er langt foran Danmark på en række parametre. Således er det i disse best practice cases, at de skarpeste retail trends skal findes. Det kan vores viden på området hjælpe dig med at drage nytte af. Formår du at være first mover på det danske marked, kan du opnå en konkurrencemæssig fordel – såfremt du implementerer de nyeste retail trends korrekt.

Vi udgiver løbende nye udgaver af vores publikation ”Retail Innovations”, som giver dig mulighed for at få et eksklusivt indblik ind, hvad der rør sig på den internationale detailscene – og dermed også hvilke retail trends, der potentielt er på vej mod det danske marked. Du kan også booke et foredrag og kombinere det med en workshop så relevante personer i din virksomhed har indgående kendskab til de globale retail trends og hvad de betyder for virksomheden.


Kendskab til retail trends kan være nøglen til succes

Viden er nøglen til succes – især hvis du formår at tilegne dig den før alle andre. En central grund til, at vi kan tilbyde viden til vækst er netop, at vi løbende er opdateret på nuværende og kommende retail trends, hvilke vi bruger i flere aspekter af vores arbejde. Som medlem af Retail Institute Scandinavia får du en række fordele, herunder rabat på foredrag og konsulentydelser. Alle i virksomheden får desuden vores daglige nyhedsbrev ”Retail Watch” med daglige detailnyheder fra både ind- og udland. Kombineret med en attraktiv pris på vores publikationer, har du altså gode forudsætninger for løbende at sikre dig viden om de nyeste retail trends og forbrugeradfærd, hvormed du har en god forudsætning for at være first mover.

Skulle du mangle et kreativt indspark til at søsætte en ny strategi eller har du spørgsmål til retail trends iøvrigt, er du velkommen til at kontakte vores Director Dorte Wimmer. Dorte har mange års erfaring i branchen og dermed stort indblik i, hvordan en strategi sammensættes. Hun har stor viden inden for retail trends og er desuden en erfaren foredragsholder.